Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Seminarium metodyczne dr Natalii Kabiak (University of Melbourne)

5 lutego 2025 roku w Instytucie Filologii Rosyjskiej odbyło się zdalne seminarium metodyczne pt. Film krótkometrażowy w nauczaniu języka rosyjskiego jako obcego. W wydarzeniu wzięli udział wykładowcy z różnych jednostek Wydziału Lingwistyki Stosowanej UW, w tym Katedry Białorutenistyki, Instytutu Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, a także przedstawiciele Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW.

Seminarium poprowadziła dr Natallia Kabiak z Uniwersytetu w Melbourne (Australia), która przedstawiła efektywne podejście do nauczania języka rosyjskiego jako obcego z wykorzystaniem krótkometrażowych filmów. Prelegentka zaprezentowała swoją najnowszą publikację – Learn Russian through Contemporary Short Film (Londyn: Routledge 2024). Podręcznik jest przeznaczony dla studentów na poziomach średnio zaawansowanym i zaawansowanym (B1-C1), a niektóre moduły mogą być wykorzystane również na niższych poziomach znajomości języka. Książka składa się z 12 rozdziałów, z których każdy koncentruje się na jednym filmie, a produkcje te stanowią punkt wyjścia do różnorodnych ćwiczeń rozwijających sprawności rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia, pisania, interakcji i mediacji. Dr N. Kabiak podkreśliła rolę filmów w nauce języka, nie tylko w kontekście kształtowania umiejętności językowych, ale również rozwijania kompetencji w zakresie zrozumienia kultury i współczesnego życia w krajach rosyjskojęzycznych. Krótkometrażowe filmy stanowią doskonałą alternatywę dla pełnometrażowych produkcji – są łatwo dostępne online, a ich krótka forma idealnie sprawdza się w warunkach zajęć uniwersyteckich.

Seminarium zakończyło się dyskusją na temat wykorzystania filmów w nauczaniu języka rosyjskiego. Spotkanie stanowiło inspirację do dalszego rozwoju efektywnych narzędzi edukacyjnych na Uniwersytecie Warszawskim, wzmacniając jednocześnie współpracę między jednostkami akademickimi.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność, aktywność i zainteresowanie tematem seminarium!

Zdjęcia udostępnione za zgodą autora ©